dinsdag 19 maart 2013

Naaien... Een nieuwe hobby.



Vroeger, lang geleden, voor ik zwanger was, naaide ik zelf gordijnen, rokjes, bloesjes en tafelkleden. Mijn moeder bracht me de knepen van het vak bij en ondanks dat ik meestal geen geduld had om alle stappen te doorlopen (lees: patroon uittekenen, uitknippen, op de stof spelden, overtekenen met krijt, losspelden, knippen, stukken aan elkaar spelden, driegen en weer losspelden) moest ik haar uiteindelijk toch grotendeels gelijk geven. Als je bepaalde stappen overslaat, trekt het resultaat op niets.

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet meer drieg en mijn patroon ook niet meer vastspeld om het over te tekenen als de stof iets of wat wil blijven liggen, dus eigenlijk ben ik nog altijd wat eigenwijs. Maar het lukt wel, want wat onder mijn naaimachine uitkomt trekt behoorlijk sterk op een broek of t-shirt. En meer zelfs: als ik het was, blijven de aparte stukken stof mooi aan elkaar gestikt. Er vallen geen gaten in! Dat ligt misschien ook wel wat aan mijn nief stikmachien: een Brother FS20. Die ziet er zo uit:



De vorige was een Lervia en eerlijk? Dat was bocht van den Aldi. In mijn geval van de Champion, maar het blijft bocht. Mocht je in de Lervia naaimachine geïnteresseerd zijn, hij staat nu bij de Kringloopwinkel Het Spit in Heverlee. Ge moogt ze hebben.

Ik ben met iets moeilijks opnieuw begonnen: een broek in tricot voor mijn dochter. Ik dacht: stof is stof, dat zal wel loslopen. Wel, het liep vooral scheef en toen ik mijn dochter de broek aandeed, merkte ik dat ze wel héél erg nipt was. En zo golven dat mijn stof aan de naden deed, niet te doen! De tricot ging terug de kast in en het naaimachientje ook bijna. 

Toen kwam mijn moeder op de proppen met het boek 'Zelfgemaakte kleertjes'  van Catharine Deweerdt. Allemaal kinderkleding, (bijna) alles uitgelegd en alles van katoen te maken. Ik dacht, waarom ook niet? Katoen had ik nog wel liggen, bias, knopen en bijpassende draad ben ik in de Veritas gaan halen en dit was het resultaat:




Al bij al vind ik dit goed gelukt om er zo lang uit te zijn geweest. Vreed goed zelfs. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten